Wednesday, February 22, 2012

ini harta ahmad al bab yg punya...

teman ada terima soalan dari kawan. begini bunyinya; 

...yob, teman nie nak tanya meke pasal pusaka.

teman ada dengor ustaz ckp; kalau kita takde anak lelaki, baitulmal akan dapat bahagian dlm harta pusaka kita.
betul ke? kalau betul begitu, ada cara lain ke utk harta tu tak dapat ke baitulmal?

bukan apa yob, harta teman nie bukanlah banyak manapun. kalau bagi pada adek beradek, berapa duit sangatlah yg isteri dgn anak2x perempuan teman yg 3 orang tu dpt!!
  
jawapan teman pd kawan;
...ya betul tu. kalau meke tak nak harta pusaka meke tu ke baitulmal, meke kenalah bincang dgn isteri usahakan dapat anak lelaki. atau meke kawin sorang lagi. 

kawan teman tu pandang semacam je. teman tahu, isteri dia tu bab2x kawin lain nie sensitif. dan seperti ramai kengkawan lelaki teman, bila ckp pasal kawan lain nie, deme 3T - TERINGIN TAPI TAKUT!!

teman bagitau kawan tu; kalau ikut faraid, inilah pecahan yg telah ditetapkan.
    • isteri dapat 1/8 ( sebab ada anak perempuan )
    • anak-anak perempuan dapat 2/3 (kongsi)
    • baki harta pd baitulmal
tetapi teman bagitau yg ada beberapa tindakan yg boleh dilakukan yg dibenarkan melalui undang2x syarak dan sivil kalau dia nak buat seperti yg difikirkan itu; dgn bantuan teman.
  
pertamanya; beliau mestilah membuat dokumen wissoyyah lengkap dgn teman.

kedua; menyediakan " dokumen harta sepencarian " supaya semua harta yg dimiliki sepanjang perkahwinan yg sah antara dia dan isteri; akan dimiliki oleh pihak yg tinggal keseluruhannya; sekiranya pihak yg satu lagi meninggal dunia. 
ketiga; memikirkan utk menyediakan satu tabung kewangan khas. Ini kerana; segala urusan penyelesaian harta pusaka yg melibatkan perbelanjaan dan dengan adanya tabung khas ini, maka, harta pusaka tidak digunakan utk urusan tersebut. biasanya, 10% dari jumlah keseluruhan harta ialah nilaian kos penyelesaian harta pusaka. 
teman menambah; biasanya instrumen kewangan yg digunakan utk tujuan ini ialah takaful kerana ianya murah dan mudah. kaedah ini biasa digunakan dan istilahnya dlm industri kewangan dinamakan sbg; " Insurance @ Takaful; as a financing instrument "...
keempat; berbincang dgn isteri utk membuat perancangan; harta yang ada hendak dibahagi-bahagikan kpd siapa?
kelima;  beliau perlu faham dan akur bahawa; memang ada hak BaitluMal dlm harta pusakanya itu. sebenarnya itu adalah yg terbaik kerana wangnya itu akan mendatangkan pulangan pahala amal jariah. bukankah itu sesuatu yg terlalu bagus!!!
sebenarnya; pihak waris buleh menuntut bahagian BaitulMal itu dan teman sendiripun telah dimaklumkan oleh pegawai di sana. cumanya, bahagian BaitulMal itu akan dinilai dan ahli waris bulehlah membayar mengikut nilaian dan mendapatkan hak BaitulMal itu.
teman menambah; eloklah meke berbincang dgn isteri dulu apa yg teman ceritakan ini. kalau ada masa, kita sembang lagi. kalau meke tanya teman ada cara lain lagi ke nak cari duit lebih utk waris; meke pergilah cari kat gua macam cerita P.Ramlee tu. tapi bersedialah utk dengor jin tu cakap....

...ini harta ahmad al bab yg punya...


No comments: